Kosken Kaiku järjesti liiton kesäleirin alla historiansa ensimmäiset kesäkisat. Järjestelmäksi valittiin – oikeastaan vain vaihtelun vuoksi – ”Eesti” eli virallisemmin progressive knockout (PKO). Johtuipa siiten siitä tai vain siitä, että ihmiset haluavat kesälläkin kilpailla, osanottajia tuli aika mukavasti. Ja olisi tullut ehkä enemmänkin, mutta asetimme itse katon 64 pelaajaan.
Päädyimme lopulta kahteen 32 pelaajan luokkaan. Osin siksi, että tasoerot olivat nytkin ensimmäisissä otteluissa aika isot. Ja toisekseen siksi, että mahdollinen kömmähdys ei kaataisi kerralla ihan kaikkea. Niitä nimittäin voi sattua, kun pelaajilla eikä oikein järjestäjilläkään ole kokemusta moisesta.
Nyt saatiin sentään Mr PKO eli Kimmo Arenius mukaan, jotta kisaa uskallettiin edes lähteä yrittämään. Ja Ismo Lallon vanhat excel-kaaviot olivat tietenkin siellä pohjalla. Alempi luokka meni kuudella pöydällä läpi kaavaillussa viidessä tunnissa, mutta ylempi luokka otti seitsemän, kun ottelut alkoivat kisan ratkaisua kohden pidentyä.
Jälleen kerran tuli osoitettua, että rating kertoo kyllä pelaajien paremmuusjärjestyksen aika hyvin. Niinpä ylemmän luokan voiton vei ykkössijoitettu Juha Äänismaa. Loppuottelussa nuoruus sai tunnustaa kokemuksen vahvemmakseen, kun Äänismaa kukisti kolmossijoitetun Jimi Koivumäen 3-0. Tiukkoja erien alkuja, mutta Juha tuli lopussa aina väkisin ohi.
Koivumäen perhe ei jäänyt kuitenkaan luokkavoitoitta, sillä isä Sami oli paras alemmassa luokassa, ykkössijoitettuna tietenkin. Kakkoseksi iski Porin Arto Ojanen, kuinkas muuten kuin kolmossijoittettuna.
Finalistit. vas. Jimi Koivumäki, Juha Äänismaa, Sami Koivumäki ja Arto Ojanen.
Järjestäjä palkitsi kummassakin luokassa jo mainittujen lisäksi myös ratingiinsa nähden parhaiten pelanneet pelurit. He olivat Lahden Roman Volkov ylemmässä luokassa ja Tikkurilan Luka Lehtosaari alemmassa. Herrat eivät kisapaikalta poistuessaan tienneet palkinnostaan, mutta hyvä kelvannee perästäkin.
Ilmoittautuneet osanottajat noudattivat varsin kauniisti ohjetta olla paikalla puolta tuntia ennen kisan alkua. Ja luovutuksiakin annettiin varsin maltillisesti, joten melkein kaikki saivat suunnitelman mukaiset 5-7 peliä.
Kosken Kaiku kiittää osanottajia. Ja pohtii, olisiko tästä perinteeksi.
Linkki tiedostoon: Kosken Kesäkisa_2023_LUOKKA 1_tulokset_korjattu
Toisen luokan tulokset löytyvät erillisestä tiedostosta.
”joten melkein kaikki saivat suunnitelman mukaiset 5-7 peliä.”
Luovutukset aina vaikuttavat tähän. Ainakin Aku Kaura sai pelata vain kolme ottelua.
Itse laskin Aku Kauralle äkkiseltään (hankalasti kännykällä, tosin) neljä peliä + 2 wo:ta.
Akulla oli tosiaan neljä ottelua. Huonoin mahdollinen tuuri, sillä hän ”kohtasi” ainoana pelaajana kisan molemmat keskenjättäneet.
Hyvä oikaisu! Olin tehnyt laiskan searchin Excelissä.
Siis neljä ottelua. Se on jo parempi. Kolme tuntui niin turkasen vähältä, kun siellä pitää kuitenkin olla paikalla 6-7 tuntia.
Tämä asia liittyy myös sen tärkeyteen, että mukana on juuri 32 tai 64 pelaajaa. Muuten systeemi voi olla joillekin tosi tyly loppupäässä.
1. ryhmän tuloksissa on pieni virhe.
Eräpisteissä on piste 8:n jälkeen pilkun sijaan.
Sivu 3
Povolotskii Vitali – Looke Katrin -8.-6,5,10,6
Kiitos. Itse asiassa vähän outoa, että tuo virheellinen tulos on mennyt läpi, sillä makron pitäisi hylätä tulos, jos siinä on piste. Ei kuitenkaan näköjään aina. Nyt korjattu kuitenkin.
Ismo Lallon makroilla olisi ollut mahdollisuus tulostaa tuomaripöytäkirja vapaana olevalle pelaajalle. Tuomarit olisi siis voinut helposti järjestää. Tai ainakin näin muistan makroja Ismon avuksi ankarasti testanneena. Eesti-systeemiäkään ei pitäisi Suomessa järjestää ilman tuomareita, vaikka Virossa eivät tuomareita käytäkään muuta kuin suurinpiirtein kvartoista alkaen. Meillä on tämä velvoittava sääntö ja itse ainakin arvostan sitä:
”3.4.2.1 Tuomaria ja pistetaulua on käytettävä, sarjasääntöjen kohdan 6.10.9 poikkeuksin,
jokaisessa yksittäisessä pelissä.”
Jos ei ole tuomaria, mitä tehdään, jos tulee erimielisyys pisteistä? Nykyäänhän riidan voittaa helposti äkäisempi, vanhempi, painavampi, huutavampi pelaaja. Pistelaskussa tulee myös virheitä, pisteet unohtuvat, oikea syöttäjä unohtuu jne. Tuomaria tarvitaan myös ratkaisijaksi kiistoissa sorrypalloista. Muuten taas se äkäisempi jne voittaa riippumatta siitä, osuiko pöytään. Sama pätee uusiin palloihin. Jos ei siis ole niin hyviä tuomareita, että puuttuisivat ihan vääriin syöttöihinkin.
Koskella oli 64 pelaajaa ja 12 pöytää. Siis 24 pelasi samaan aikaan, ja vapaana oli 40 pelaajaa. Vapaana oleva pelaaja olisi siis löytynyt tuomariksi helposti.