Pelin aloitus ja kulku
Ottelu aloitetaan arpomalla syöttäjä. Syöttäjä ei siis määräydy aloituspallolla, kuten usein luullaan.
Ensimmäisenä vuorossa oleva syöttää aluksi kaksi palloa, minkä jälkeen syöttövuoro vaihtuu.
Syötössä pallon tulee ensin koskettaa syöttäjän omaa pöytäpuoliskoa ja pompata siitä verkon yli vastustajan puolelle.
Tämän jälkeen pallo lyödään pompun jälkeen suoraan verkon yli vastustajan puolelle.
Syöttö
Peli on käynnissä, kun pallo on ilmaan heitettäessä irronnut syöttäjän kämmeneltä. Eli jos syöttäjä lyö ohi pallosta, saa vastustaja pisteen.
Syöttö saa olla olla kuinka lyhyt tahansa eli on luvallista syöttää niin lyhyt syöttö, että se pomppaisi useamman kerran kerran pöydällä, jos vastustaja ei palauttaisi syöttöä.
Syötön ei myöskään tarvitse mennä ulos päädystä ulos.
Verkkoa hipaissut syöttö, joka muuten on oikea, uusitaan.
Pistelasku
Erät pelataan yhteentoista pisteeseen, kuitenkin niin, että ero on vähintään kaksi pistettä esim. 12-10,13-11 jne.
Jatkopalloilla pelattaessa (tilanne 10-10 jälkeen) syöttövuoro vaihtuu jokaisen pallon jälkeen.
Vastustaja saa pisteen, jos
– Pelaaja koskettaa pöytää kädellä, jossa ei ole mailaa
– Pelaaja lyö pöydän päältä ilmasta palloa. Pöydän takana saa pallon pysäyttää
– Pallo katsotaan osuneeksi pöytään, jos se edes hipaisee pöydän reunaa, sen ei siis tarvitse pompata ylöspäin.
Pingissanastoa
”Ei oikein oma sörvi kulkenu tossa ekassa singelissä. Vastus oli paha deffu, jonka altsua en saanut nostettua spinnillä, enkä saanut avattua flipeillä ollenkaan. Lopussa pääsin peliin mukaan, kun sain kontrattua kulmiin kaverin kämmenspinnit, joissa ei ollut paljon yltsyä. Mut minkäs teet, jos oot koko ajan alla, koska kaveri saa neljä soria siihen vikaan erään.”
singeli / singles = kaksinpeli
dubbeli / duobles = nelinpeli
mixti / mixed = sekanelinpeli
kvartta = puolivälierä
semi = välierä
sörvi / serv = syöttö
alla / alatilannne = tappiolla, tappiotilanne
sori / soripallo = verkon kautta tai pöydän reunasta saatu piste
jenga = kierre yleisesti
altsu = alakierre
yltsy = yläkierre
sivari = sivukierre
spinni = voimakkaasti yläkierteinen lyönti
flippi = nopea yläkierrelyönti lähelle verkkoa tulleesta lyhyestä palautuksesta
kontra = kontrolloitu palautus pallossa valmiiksi olevaa kierrettä ja vauhtia hyödyntäen
avaus = pallorallin ensimmäinen hyökkäyslyönti
deffu = puolustuspelaaja
blokeeraus = nopean lyönnin palauttaminen pöydän pinnasta laittamatta palloon lisää vauhtia
kantti = pallon osuminen mailan sivureunaan
käsisyöttö = sääntöjenvastainen syöttö, jossa pallo ei nouse riittävästi (vähintään 16 cm) avokämmeneltä ylöspäin tai se heitetään esim. taaksepäin kohti mailaa
kaveri = vastustaja
dumari = tuomari
fyssa = fysiikkaharjoittelu
Luokkien lyhenteet
MS / Men’s Singles = miesten kaksinpeli
WS / Women’s Singles = naisten kaksinpeli
MD / Men’s Doubles = miesten nelipeli
WD / Women’s Doubles = naisten kaksinpeli
XD / Mixed Doubles = sekanelinpeli
Pelisysteemi ja ottelukaavio
pooli / pool = alkulohko
R256/128/64/32/16 = jatkokaavion kierrokset (montako pelaajaa jäljellä)
QF / quarterfinal / kvartta = puolivälierä
SF / semifinali / semi = välierä